Google Partner: Kennis heerst!

Foto: Heers

Om Google Partner te blijven moeten we ieder jaar braaf onze examens halen en daarnaast voldoen aan een bepaald AdWords-budget per kwartaal. Sinds deze zomer hebben Randy, Saskia en Roderick (weer) braaf aan de examen-eisen voldaan en mogen we ons weer een jaar Google Partner noemen.

  • Slecht nieuws: we hebben niet méér kennis – alleen de officiële bevestiging van die kennis 😉
  • Goed nieuws voor bestaande klanten: mooi toch, die bevestiging dat je voor de juiste partij hebt gekozen?

Google Partner: de eisen

Om Google Partner te mogen worden moet je als bureau aan 2 eisen voldoen:

  • certificeringen halen
  • een bepaald AdWords budget managen / spenderen

AdWords certificeringen

Minimaal 1 persoon binnen de organisatie moet geslaagd zijn voor minimaal 2 AdWords examens. In ieder geval AdWords Fundamentals en 1 van de volgende examens:

  • Shopping
  • Display
  • Video
  • Mobile

Op dit moment voldoen bij Heers zowel Saskia, Roderick en Randy aan deze eis. Ruim boven het gewenste minimum dus.

Bovendien hebben we naast de benodigde AdWords certificeringen ook certificeringen voor Google Analytics en Digital Sales. En we verwachten er deze zomer nog meer …

De certificeringen moeten ieder jaar opnieuw behaald worden; eens een AdWords specialist betekent niet dus altijd een AdWords specialist. Op deze manier blijven onze klanten echter wel verzekerd van recente AdWords-kennis van onze kant.

AdWords budget

Per kwartaal moet er €10.000 aan AdWords budget gespendeerd worden via de accounts van onze klanten. Zelf hebben we al jaren wat twijfels over deze eis. Is dit een bewijs dat we goed zijn? Of is dit een mooie motivatie om onze klanten te overtuigen meer geld in AdWords te stoppen?

Natuurlijk, als we slecht werk leveren zullen klanten hun AdWords campagnes niet meer door ons laten managen. Google filtert partijen met met weinig focus op AdWords er zo dus uit. Aan de andere kant is het wel een leuke stimulans om als internetbureau je klanten er meer budget doorheen te laten draaien als je tegen die budgetgrens aan te hikken zit.

De voordelen van het Google partnership

Als klant heb je in ieder geval de zekerheid dat de mensen die je AdWords campagne beheren over voldoende recente kennis beschikken, maar er zijn nog meer voordelen:

  • Google Partners mogen deelnemen aan bèta’s. We kunnen nieuwe functionaliteiten testen voor deze officieel in de markt gezet worden door Google;
  • Beter advies en support van Google, dat niet beschikbaar is voor reguliere AdWords gebruikers;
  • Deelname aan exclusieve Google-evenementen.

Helaas ontdekken we met regelmaat partijen die het Google Partner-logo onterecht op hun site voeren. Check dus altijd het officiële partner profiel bij Google.

Google Partner en SEO

Dat we Google Partner zijn zegt niets, maar dan ook echt helemaal niets over onze SEO skills. We zien vaak SEO partijen die claimen dat ze goed zijn in SEO omdat ze Google Partner zijn, maar dat is absolute onzin. Andersom is het overigens ook onzin, we zijn niet beter in AdWords omdat we ook goed zijn in SEO.